Mens katastrofekøbet af 88 IC4-togsæt fra den italienske leverandør AnsaldoBreda bliver mere og mere smerteligt klart for de danske skatteydere, så forsøger tidligere transportminister Hans Chr.
Schmidt ( V) at placere ansvaret for skandalen hos den SR-regering med Poul Nyrup Rasmussen i spidsen, som i 1999 gav grønt lys for projektet.
Den netop afgåede transportminister udtalte for få uger siden, at han ikke tror, at IC4-togene nogensinde kommer på skinner.
Togsnydt: IC4-skrot-for milliarder
Fogh greb ikke ind - Det var den gamle SR-regering under Nyrup, der ikke lyttede til advarslerne og besluttede at foretage dette enorme fejlkøb.
Nu kan den nye regering med Socialdemokraterne og de radikale så passende mærke konsekvenserne af, hvad deres partifæller gjorde helt galt dengang i 1999, sagde Hans Chr. Schmidt søndag til TV2 News i kølvandet af Ekstra Bladets artikler om milliardskandalen.
Kun ganske få af de 50 togsæt, som hidtil er leveret, er funktionsdygtige og i drift.
Læs også: DSB i stå med IC4-drift
Størsteparten er fyldt med tekniske fejl og mangler og står bl. a. på DSB's baneareal i Aarhus og ruster op.
Transportordfører hos Socialdemokraterne Rasmus Prehn påpeger, at beslutningen fra 1999 blev truffet på baggrund af et bredt trafikforlig i Folketinget, som Venstre bakkede op om.
- Desuden var det Fogh-regeringen, der gjorde ordren færdig og siden forsømte at gribe ind i tide.
Læs også: Venter 280 dage på reservedele
- Hans Chr. Schmidt glemmer at fortælle, at VK-regeringen igennem ti år ikke har formået at rette op på skandalen, siger Rasmus Prehn.
Vanvittig situation
Hvis det - som mere og mere tyder på - viser sig, at IC4-togene aldrig kommer i drift som forventet, så er DSB og de ansvarlige politikere ' blevet snydt, så vandet driver', som Rasmus Prehn formulerer det.
- Det vil være en fuldkommen vanvittig situation. Så må vi finde de personer, der kan drages til ansvar, siger den socialdemokratiske transportordfører.
Andreas Steenberg, transportordfører hos de radikale, ønsker ikke at deltage i en diskussion om, hvad der blev besluttet i 90' erne.
Læs også: DSB vil fortsætte IC4-samarbejde
- Noget er gået galt, og nu må alle partier tage den konstruktive hat på for at finde en løsning, lyder det kortfattet fra Andreas Steenberg.
Har du oplevet problemer med DSB og i særdeleshed de nye IC4-tog, så send en sms/mms til 1224 (alm.takst) eller send en mail til 1224@eb.dk.